Endodonție

Home / Servicii / Endodonție
 Endodonție

Endodontia este o specialitate stomatologica ce are in vedere diagnosticul si tratamentul afectiunilor pulpei dentare – tesutul moale format din vase de sange si nervi, situat in interiorul dintelui, precum si a regiunii apicale.

In general, tratamentul endodontic presupune indepartarea tesuturilor inflamate sau necrozate, precum si eliminarea resturilor organice din canalele radiculare, pentru ca apoi acestea sa poata fi obturate cu materiale biocompatibile.

Pentru a efectua un tratament endodontic, medicul stomatolog trebuie sa stabileasca intai un diagnostic corect, pe baza istoricului medical si a relatarilor pacientului, radiografiilor dentare, precum si a examinarii intra si extra-orale.

Indicatii:

• leziuni pulpare ireversibile
  • pentru a oferi spatiu introducerii stalpului protetic
  • inaintea constructiei unei proteze;
  • cand se doreste efectuarea unei restaurari dentare si sanatatea pulpei este indoielnica
  • posibilitatea ca pulpa sa fie expusa in timpul unei restaurari.

Dupa efectuarea anesteziei locale, se indeparteaza tesutul pulpar infectat, a microorganiselor si a materialului necrotic care genereaza si mentin inflamatia pulpei, apoi se modeleaza canalele in forma conica, astfel incat sa permita si sa usureze tratamentul medicamentos si obturarea tridimensionala a canalelor.

Apexlocator

Tratamentul corect şi calitativ al canalelor radiculare va determina longevitatea şi sănătatea dinţilor depulpaţi. Apexlocatorul în acest sens este indispensabil, căci prin intermediul lui se apreciază localizarea exactă a vârfului canalului radicular.

Precizia acestui aparat este foarte înaltă, ceea ce permite medicului să cunoască lungimea canalului radicular nu doar din radiografie,  fiind un aspect foarte important  în procesul lucrului.

Dupa curatare si modelare, canalele radiculare sunt clatite si uscate cu hartie absorbanta, apoi sunt obturate cu un material inert din punct de vedere biologic si insolubil in fluidele tisulare.

Obturatia canalelor are rolul de a preveni patrunderea bacteriilor din cavitatea orala sau prin foramenul apical.Ulterior se face obturatia cavitatii de acces (obturatie temporara sau definitiva) si uneori este necesara o lucrare restaurativa (in general molarii): onlay sau coroana – daca dintele este in pericol de a se fractura. In cazul in care cea mai mare parte a coroanei dintelui lipseste, este indicata pozitionarea unor pivoti in canalele radiculare. Acestia vor sustine restauratia coronara.

Cat dureaza?

Depinde de afectiunea pulpara a dintelui respectiv. Daca vorbim de o inflamatie localizata strict la nivelul pulpei dentare si a canalului radicular tratamentul endodontic se poate efectua intr-o singura sedinta finalizata cu obturatia de canal. Daca este vorba de o “infectie” la nivelul canalului radicular si eventual la nivelul osului maxilar, tratamentul presupune mai multe sedinte cu aplicarea de pansamente antiseptice, urmand ca obturatia de canal sa fie efectuata intr-o sedinta separata. In aceste cazuri, uneori pot sa apara usoare dureri locale, jena la masticatie, edem, toate aceste neplaceri pot fi insa controlate cu ajutorul antiinflamatoarelor sau antialgicelor uzuale.